måndag, januari 18, 2010

Marie Picasso säger "det är dags att shaka lite ass" Jag säger det är dags att lägga ner svensk R&B för alltid.

Det finns ingen i den svenska populärkulturen som jag ser upp till eller identifierar mig med så mycket som Fredrik Strage. Han, precis som jag uppfödd i småstad med det amerikanska kulturutbudet smattrandes i bakhuvudet, utflyttad till en större stad och hela tiden romantiserandes det okända, hiphopen.

Jag menar killen är från Linköping, det känns ju inte så gangsta. Det är ju staden som enligt Svullo tog in Herpes i Sverige. Men det spelar ingen roll, det finns inte många som har gjort så mycket för svensk hiphop som just Strage. I boken Mikrofonkåt beskriver han det som har kommit att blivit den nya folkrörelsen, han snattar folköl med Fattaru, boffar Hårspray med Big Fred och sitter i polisförhör med Ken Ring. Den boken är utan tvekan Sveriges motsvarighet till t.ex Boyz N the Hood.

Han har nyligen släppt sina samlade texter från 1989 till idag i sin bok Strage text, en encyclopedi över svensk populärkultur och bland det bästa svensk litteratur någonsin har erbjudit. Jag rekommenderar boken varmt och speciellt det partiet som Strage döpt till ”dissar” . Där får vi följa de artiklar där Strage på sitt harmlösa sätt mer eller mindre slaktar artister. Några av favoriterna är när han kallar Kent för hitlerjugend, när han uppmanar folk att ladda ner Per Gessles nya album 100 gånger för att sedan slänga det direkt, allt för att artisten ska förlora pengar. Men favoritartikeln är ändå när han beskriver Lil Waynes skiva med följande "Lil Waynes nya singel suger så hårt att den framkallar ett vemodigt vakuum. Det känns som om jag aldrig mer kommer att kunna lyssna på rock, som om genren skjutits i sank."

Så go vänner chekka in boken och denna spellista tills vi hörs igen.

Pussen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar