onsdag, februari 10, 2010

Aging Youth

Låttips för dagen är Won't Die Slow (Spotifylänk) med Maps, då menar jag inte Northampton-baserade Maps (aka James Chapman). Jag menar Florida-baserade Mario Paez som också kallar sig Maps. Jag letade nämligen efter förstnämda Maps nya skiva på spotify och trodde då att den senaste släppta skivan Aging Youth (med Mario Paez) var just den. Men jag insåg relativt fort att det hade blivit något fel.

När två band har samma namn på Spotify så uppstår problemet att deras musik blandas ihop. Det kan tyckas att skaparna av Spotify borde ha kommit på någon smart funktion för att skilja de olika banden åt. Men eftersom detta inte än finns så händer det att man ibland blir väldigt konfunderad. Som t.ex när jag häromveckan skulle lyssna på Phoenix och upptäckte till min förvåning att de har släppt en ny skiva vid namn In Full View.

Det finns fler sköna exempel på detta problem, här är en del klassiker.
Delacroix Last FM-profil delas även med någon finsk trancesnubbe med långt svart hår.

När det gäller band som har en sådan uppenbar skillnad i musikstil så är väl detta ett mindre problem, men tänk om två liknande band har all sin musik blandad med varandra, då kan ju bli svårt för potentiella fans att hitta rätt.

Något man kan tänka på vid val av bandnamn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar