tisdag, september 22, 2009

BBC Loves Lusekofta

I Norge ligger staden Bergen,jag har aldrig varit där men enligt namnet finns där nog förmodligen mycket sten. Ifrån Bergen kommer Erlend Öye, Kings of Convinience, Datarock och så klart Casiokids. Casiokids är ett band som jag under denna fabrikslösa sommar pumpat mycket i mitt pojkrum i den kära hemsocknen. Enligt BBC ( för en gångs skull syftar jag på engelsk tv) är de det största som hänt Norge sedan Olja, jag är beredd att hålla med. Deras livespelningar går typ ut på att de försöker överrösta varann med koskällor samtidigt som de pumpar melodier som att Erlend Öye vore deras farsa. "Verldens störste land" är min favorit, jag förstår inte dialekten men de sjunger "Det finns ett ställe, där du kan stå mellan Norge, Finland och Sverige, på en gång" och jag har aldrig hört något så klockrent som en låt som hyllar treriksröset, 17 Maj, bring it liksom.

Nåja, förutom Peter Axmans klockrena BBC hype i Ljusnan så har även Tuppenz Danskrog börjat rikta in sig på det mer lite alternativa planet då de har bokat Florence Valentine att inviga sin krog 2/10. Saker och ting börjar alltså gå i rätt riktning, Bollnäsborna kanske börjar inse att det är Indie de vill ha, nu kanske inte Florence Valentine är så värst alternativa, men fan så mycket mer creddiga än Tranans bokning av Markolioo, (ja han Stockholmsfinnen som "rappade" om hur ballt det är att inte ha körkot och att vara rädd för vara hemifrån) och de eviga bokningarna av Metallica/Slayer/Iron Maiden coverband (Vi fattar ni gillar hårdrock).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar