tisdag, september 29, 2009

Konst, film och mat för de uppgivet arbetslösa

Att fördriva en arbetslös vardag till den mån att den inte ens längre kan tydas som arbetslös utan snarare som ett hån mot subjektet från arbetsmarknaden är tämligen slitsamt. Och jag är förfärligt arbetslös dessa dagar. Men så har jag också förfärligt mycket tid till mitt förfogande, därför tänkte jag dela med mig av några, snarare två, tips på smaksamma stockholmsförströelser som dessutom är helt tillgängliga för penninglösa dagdrivare:

Matti Kallioinens futuristiskt suggestiva installation på Galleri Milliken känns väldigt aktuell just nu. Efter en 15 minuter lång videoprojektion i ett mörerkhöljt rum stiger man som bevittnare in i den projicerade dimension man just tagit del av, här lever allt som tillsynes är dött, det är mörkt, lite nördigt, lite cyniskt men alltjämt vackert och samtidsrelevant. Med andra ord värt ett besök. Galleri Milliken kan man finna på Luntmakargatan 78. Porten är inte direkt anseendeväckande så till er fördel: var uppmärksamma.

Min nästa rekommendation är ett anspråkslöst litet evenemang vid namn Cinemat som hålls på Bio Rio vid Hornstull. För en knapp vecka sedan tog jag del av deras första tillställning och blev tillsammans med de andra besökarna tilldelad både soppa och folköl till stundande kortfilmsvisning. Ett halvt dussin visades upp, och jag vet inte, mina intryck var tämligen svepande. Å andra sidan var kvalité på det uppvisade materialet en någorlunda ovidkommande faktor i sken av den goda stämningen i biolokalen. Cinemat kommer hållas månadsvis och om inte minnet sviker ska nästa tillfälle vara runt den 27e oktober. För den ordvitsige kan jag även tillägga att ”Cinemat” är en liten ordlek relevant till evenemangets agenda: gratis film ”Cine” och gratis mat, ”mat”. ”Cinemat”. Ja, ja, grupp på facebook finns var man kan hålla sig uppdaterad inför de kommande eventen.

I linje med tidigare inlägg har jag under kvällen gett mig i kast med att skapa en trevlig liten playlist på Spotify. Kvalitén får ni själv bedöma, listan är måhända något ouppdaterad men håller för mig en hög subjektiv relevans som jag gärna delar med mig av; ett godtyckligt potpurri av alla de sena sommarnätter jag spenderade vaken i någon slags inaktivitetsångest. För detta har jag väl att beskylla min notoriska tendens att fastna i arbetslöshetens allehanda slentrianåkommor. Fast nog är jag uppehållen. Nåja, här är listan:

BBC list 2

DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar